Jecer hara a jecer hatov aneb svody světa

3. prosince 2009 v 16:48 | La Duchesse |  Židovská kultura
Nevím, jestli jsem to o sobě někdy psala, ale docela dost mě zajímá židovská filozofie a vůbec celé náboženství. Připadne mi to nesmírně moudré, i když je občas potřeba číst mezi řádky. Židé mají, myslím, docela specifickou životní filozofii, která souvisí s tím, že byli neustále pronásledováni, a tak se museli nějak "utěšit", potřebovali najít odpověď, proč se děje, co se děje.
Mám doma zajímavou knížku, jmenuje je Chasidské povídky a jsou to taková podobenství. Jedno z nich mám tak ráda a tolik mě ovlivnilo, že jsem neodolala a musela jsem ho sem dát. I když třeba v Boha nevěříte, myslím, že se v tom dá najít jisté ponaučení. Aby byl můj bog trochu pestřejší, občas sem přidám nějakou myšlenku, která mě zaujala, ať už bude židosvká nebo ne.

A abyste věděli, o čem se tam mluví, pro začátek pár vysvětlivek:
Jecer hara = puzení ke zlu. Židé věří, že člověka ovlidvňují jecer hara a jecer hatov. Jecer hara nutí dělat člověka špatné věci, kdežto jecer hatov věci dobré.
V knížce se uvádí toto: "Přesnější překlad těchto dvou pudů by byl sobecký pud a nesobecký pud. Mudrci učili, že bez jecer hara by člověk nepostavil důmm neoženil by se sa nezaložil rodinu, neboť tyto věci vyžadují smysl pro vlastní já a seberealizaci. Jecer hara se stává zlem pouze tehdy, když je mu dovoleno fungovat bez protiváhy jecer hatov."
A kdo jsou lidé, o nichž se v příběhu mluví? Rabi Naftali Cvi Horowic (1760 - 1827), rabín známý svým důvtipem, a jeho syn Eliezer.

♦♦♦

Reb Naftali z Ropšic jednou přistihl,svého syna Eliezera při veliké lumpárně.
"Není to moje vina," řekl chlapec. "Může za to Bůh. Bůh mi dal jecer hara, jehož jediným úkolem je přemlouvat mě k tomu, abych dělal tyto hrozné věci. Neobviňuj mě, obviňuje Jeho!"
Reb Naftali se nejprve zamračil, ale potom se usmál a řekl: "Bůh ti dal jecer hara, aby tě vyučoval."
"Aby mě vyučoval? Čemu se mohu od tohoto podvodníka naučit?"
"Věrnosti a vytrvalosti," odpověděl reb Naftali. "Pohleď, jak jecer hara pilně koná svoji práci. Nikdo není otráven ani unaven z činnosti, kterou Bůh stvořil, aby ses jí věnoval - to jest svádění lidí k sobeckým skutkům. Ty bys zase nikdy neměl být unaven z činnosti, kterou Bůh stvořil pro tebe - přemáhat ho."
Eliezer svému otci bedlivě naslouchal. Když reb Naftali domluvil, Eliezer řekl: "zapomněl jsi ale na jednu velice důležitou věc."
"Na jakou?", zeptal se reb Naftali.
"Jecer hara koná svůj úkol neustále, protože jecer haea nemá žádný jecer hara, který by ho skrze myšlenky sváděl k jinému jednání. U lidí je tomu jinak, mneboť ´hřích se krčí u dveří´. Pokaždé, když otevíráme dveře nové zkušenosti, jecer hara číhá u vchodu, aby nás svedl k něčemu špatnému."

Takl co myslíte, mají Židé pravdu, když tvrdí, že se rodíme s jecer hara a jecer hatov? Já myslím, že tohle podobenství je krásné výstižné :-)
 


Komentáře

1 Lykao | Web | 5. prosince 2009 v 1:17 | Reagovat

Miluji židovskou kulturu... Je moudrá, příjemně mystická a dýchá z ní dávnověk... :)

2 La Duchesse | 6. prosince 2009 v 17:25 | Reagovat

[1]: Přesně tak :-)

3 Elysia | Web | 8. prosince 2009 v 22:45 | Reagovat

ja myslim, ze je to presne, vzdycky v nas budou obe stranky, ta dobra i ta zla, ale zalezi jen na nas, kterou nechame prevladnout...

4 Lúmenn | Web | 10. prosince 2009 v 11:06 | Reagovat

Mě teda židé přijdou dost pokrytečtí a jejich filozofii přiznám se moc neznám, ale jecer hara a jecer hatov jsou jen jiná jména pro jin a jang, ženský a mužský princip:) Takže tahle teorie se mi moc líbí:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.